Стаите

авторска рубрика за литература и култура на Красимира Джисова

Литературен клуб | Стаите | новини

 

ЕДУАРД МУРАДЯН: НАПИШИ „НИЩО“ С ЧЕТИРИ ГЛАВНИ

 

 

Красимира Джисова

 

         За първи път чух гласа му в „Одеон“ преди две години и вероятно нямаше да обърна особено внимание, ако при прожекция на „Портокал с часовников механизъм“, той не преведе „това са ташаците на Слави Трифонов“, вместо „това е важно произведение на изкуството“. Подмяната се случва в момента, в който Алекс (шефът на бандата) хваща огромния фалос, експониран в дома на покъртителна тузарка и пита какво е.

 

         Защо „това са ташаците на Слави Трифонов“?

 

         Ташаците наистина са огромни, а в съзнанието на всеки Слави Трифонов е най-големият. Асоциацията е неизбежна.

 

         Доколкото разбрах е имало реакции по този повод, разпити, обаждания, предупреждения...

 

         След две-три прожекции салонът събираше до сто-сто и няколко души. Веднъж на изхода ме чакаха мъж и жена около тридесетте. Попитаха дали аз съм преводачът. Ясно е, че знаеха, че съм аз. Преди началото на филма правя петминутно въведение, за да обясня руските думи, английските им окончания, играта на думи; в скрипта се използват, например, „хоро/р/шоу“, получено от хорошо и шоу, „ту толчок“, идващо от to и толчок - удрям, „денги“ за пари; пие се „молоко“ със синтетична дрога, говоря за насилието и т.н. Разпитваха ме откъде зная тези неща и въпреки че се държаха сравнително възпитано, задаваха някакви полицейски въпроси. По-късно друг човек ми се обади по телефона. Каза ми, че е получено оплакване за конкретния случай, защото съм говорил много неща, които ги няма във филма. Дори се стигна до „Ти знаеш ли кой е Слави?! Ще те смачка!“. Вбесих се. Моите уважения към Плевенските Палячовци, но не може той да се подиграва с всички, а на него никой да не може да му каже дума.

 

         Каква е функцията на тези подигравки според теб?

 

         Хуморът му е просташко-популистки. Едно ферари с цвят червен, с петолъчка, сърп и чук. Той е част от посткомунистическия slot* за промиване на мозъци. Едновременно slot и slut** - machine. Пл. П., с тези инициали го отбелязвай, играе Биг Брадър по Оруел; фигър хед***, която да влияе на младите, чрез замазване на истината за миналото. Лозунгът, който прозира, е: жертвите да се прегърнат с палачите и да забравим миналото. Защото какво е важно? Важното било да си професионалист. Да забравим миналото и да бъдем професионалисти. Петер Юхас го е казал, не комунизмът, а това, което идва след него, е най-лошото.

 

         Имайки предвид последните събития около Киноцентъра, кога е редът на Одеон?

 

         Не знам. Два пъти са правени неуспешни опити за скрита приватизация през деветдесетте. Нищо чудно, че тук се въртят толкова интереси. Евтино продаваме. В Щатите, след износа на оръжия, киноиндустрията е най-печелившият бизнес. Не е случайно и че „Ню Имидж“ спечели. Дейвид Варод е вицепрезидент на една от най-влиятелните киноинституции. Но така или иначе българското кино никога не е било добре. Едно време Киноцентърът поддържаше 4000 души на щат, 4000 храненици. Филмите са празни, нямат битие, нямат какво да разкажат. Някакво безвремие. Най-доброто, което може да се постигне, но е трудно и дълготрайно като процес, е киното хем да е елитарно, хем да е разбираемо и стойностно. Не съм критик, но филмите, които се правят и са правени, не могат да ми обяснят действителността. Ако чета английски вестник и след него Том Стопард, не чета отново вестника, защото Стопърд ми дава повече от публицистите, казва ми нещо ново. В българската драматургия отсъства илюзията, че си другаде. Дру-га-де, а не в това посткомунистичко нищо. Напиши „нищо“ с четири главни. Когато превеждаш Пинтър, Стопард и Дюренмат, трудно е да изброиш български имена. Не виждам български драматург на нивото им. Иван Кулеков е много талантлив, но ето че липсата на културна сцена, го отведе при Слави и трохите му. Виж, Теди Москов трябва непременно да бъде споменат.

 

         Можеш ли да изброиш български автори, които са НЕЩО за теб?

 

         С поезията си - Константин Павлов, Иван Радоев, Миглена Николчина, Борис Роканов, Ани Илков и Едвин Сугарев.

 

         Само поезия ли?

 

         Само.

 

 

 

---

 

         Звезди за всеки случай:

 

* slot - процеп за монети; използва се за означаване на автомати за напитки и храни
** slut - курва
*** figure head - нещо като главатар

 

 

 

 

 

 

 

 

29.01.2006 г.

 

 

© 1998-2024 г. „Литературен клуб“. Всички права запазени!

 

Литературен клуб [електронен вестник и виртуална библиотека]